Sunday, November 20, 2011

Muhasabah Diri

Cintai ALLAH SWT kerana keredhaan-NYA bukan kerana ganjaran-NYA.

Pahala bknla sebab kita melakukan perintah-Nya

Tapi fahamilah sebab-sebabnya,

Kerana ALLAH SWT itu pencipta teragung. setiap perkara ada isinya.

Jgn jadi keldai yg hanya tahu melakukan suruhan-NYA

Tanpa megetahui isi kandungannya.

ISLAM bkn sekadar mengira DOSA dan PAHALA. Kita bkn berbisnes mengira keuntungan dan kerugian.

ISLAM bkn mengajar kita menghukum org. Kita bkn pembantu malaikat.Ukur kain dibaju sendiri dahulu.Kita bkn bagos sgtpon. tegur x pelah.

ISLAM mengajar kita mengkaji setiap erti disebalik suruhan-NYA, memahami setiap perkara yg berlaku,
dan mengesakan diri kepada-NYA.

Saya hanya insan yg masih belajar tentang erti kehidupan. Mungkin langkah saya lambat. tapi saya mencuba.
Paksaan bkn cara saya.
Saya mahu memahami sebab2 semua ini
saya x mahu jd tin kosong yg nmpk PENUH diluar tp KOSONG di dalam.
saya x mahu jd tin kosong yg nmpk GAH diluar tp bila digolekkn SUMBANG bunyinya.

SAYA MAHU BERUBAH KERANA DIRI SAYA SENDIRI, BKN ATAS PAKSAAN ORG LAIN!!!
(korang ckpla apepon mampos aku xkn layan/dgr/peduli & etc)

Jgn hukum org,kerana anda juga sebenarnya telah menghukum ALLAH SWT, kerana BAIK DAN BURUK DATANG DARI-NYA.
Syaitan xkn ad, klu ALLAH SWT x izinkn.

Renung2knla~

No comments:

Post a Comment