Friday, April 8, 2011

Kenapa perlu memilih arkitek sebagai teman hidup?


1. Arkitek sangat sabar orangnya.

Bukti: Tak caye?? Dah la pengajian diorang 5 tahun.. Fuuu, memang diorang banyak sangat bersabar. Kalau tak sabar memang tak abes tau pengajian diorang. Dah la selalu kena marah, kena sound, kena 'tembak' ngan client kalau design diorang x best..

Kelebihan: Jadi anda jangan takut untuk marah2kan pasangan anda sekiranya mereka wat salah. InsyaAllah mereka akan sabar menempuh dugaan tersebut. Tapi jangan over sangat, marah-marah sayang tu ok la..

2. Arkitek tak kisah berjaga malam.

Bukti: Tak dapat dinafikan lagi arkitek terpaksa bekerja hingga lewat malam untuk siapkan tugasan dan assignment diorang.

Kelebihan: Nanti kalau baby anda lambat tido atau nak tukar lampin lewat2 malam, jangan rasa bersalah untuk suruh pasangan anda je uruskan! InsyaAllah mereka akan menganggap itu adalah perkara biasa.

3. Arkitek adalah lebih romantik berbanding profesen lain.

Bukti: Semua benda diorang wat adalah ngan sepenuh hati. Kalau tak, kerja diorang tak 'touching', nanti client reject.

Kelebihan: Alamilah gaya hidup bekeluarga macam dalam citer Korea yang anda suka tengok tu! (Opsss!!). Dan selalu-selalulah merajuk, sebab nanti beliau akan pujuk anda dengan sangat romantik! Tapi jangan selalu, nanti beliau tak kuasa nak layan.

4. Jimat kos buat rumah.

Bukti: Dah terbukti mereka bleh design rumah macam2 pesen..

Kelebihan: Anda bleh suruh ape saja ikut suka hati anda nak rumah cane, dan tanpa bayaran sehingga akhir hayat. Kalau pasangan anda minta gak, sah lah beliau tengah tade projek (pokai).

5. Rumah bersepah tak ape.

Bukti: Studio dan bilik diorang lagi bersepah! (Bukti berupa gambar tidak dibenarkan disiar demi menjaga imej arkitek)

Kelebihan: Jadi anda takyah la bimbang kalau rumah selalu bersepah. InsyaAllah pasangan anda boleh je tahan. Tapi anda jangan selalu wat perangai lagu ni. Kang beliau cari lain!

6. Kretip.

Bukti: Hasil kerja dan design arkitek memerlukan kretiviti yang tinggi untuk disukai oleh client.

Kelebihan: Kekretifan itu secara tak langsung akan mempengaruhi rumahtangga arkitek. Jangan risau, setiap ulangtahun perkahwinan anda akan diraikannya dengan cara yang anda mungkin tak menduga. Kalah citer Korea! (Itu pun kalau beliau tak lupa la).

7. Sensitip.

Bukti: Mereka perlu sensitif untuk menghasilkan design yang kemas dan teliti. Mereka jugak perlu sensitif dengan persekitaran untuk hasilkan design yang baik.

Kelebihan: Kalau anda ade masalah, moody, emo tetiba atau tak seperti biasa, insyaAllah pasangan anda akan perasan. Cuma beliau nak tanya atau biarkan je anda layan feeling, itu saye tak tau la.

8. Secure!

Bukti: Dalam mendesign sesuatu bangunan, arkitek kena pastikan safety first! Kalau x safety bangunan/rumah tak dapat CF (Certificate of ... ape ntah). Kira sijil layak menduduki la.

Kelebihan: Tak perlu lagi risaukan keselamatan anda, anak2 anda, rumah anda dan harta benda anda! Pasangan anda telah pun memastikan semuanya selamat. Andai berlaku sebarang kejadian tak diingini, cari je beliau. InsyaAllah beliau akan cool je menghadapinya.

....

Kesimpulan: Justeru itu, apa anda tunggu lagi?? Hahahaha (gelak poyo). Hubungilah mane-mane firma arkitek untuk berkenalan dengan mereka. Haha. Tapi jangan kaco laki orang sudey..

hahahsaa,.. interesting fact to know...like X 1000


Revealation!!!
Read and enjoy~~~~ ^ _^

haha, my desk top picsss











seriously I'm Korean freak.
all of the picss for sure not mine
each time i see the picss i'll smile by myself..hehe
2 bese ar
they really cure my tense
sorry there's no girlss
bcoz i'm a girl who love a BOY!!
can u guest their names?//??/

Thursday, April 7, 2011

What A Nice CANDID!!


HAHHAHA
this kind of pic, can release my tension...
what on earth!!
= DDDD

Tuesday, April 5, 2011

Dilemma~


hurm, mcm2 bende yg buat aku jd x menentu, first mestila design, second i miss my family n third...............
i feel so tense and i don't know my fate next..

Sunday, April 3, 2011

VIvid is Vogue!!!




ok, now the next day after dinner , di studio, tgh bertungkus-lumus buat design tp dalam hati dko risau psl
  • PRESENTATION ARCHISCIENCE
  • REPORT ISTANA BUDAYA
  • REPORT SITE ANALYSIS( br ari sab2 g UTP siapkn bab acoustic, sumpah grand giler library UTP)
  • REPORT CONSTECH(timber n trip)
  • REPORT LAND SURVEY
whooaaaaaa, mmg mcm giler punye bnyk report n sume nk plg lewat ari selase. n now SUNDAY!!!
Mmmg aku jd bdk OM kn
dgn design lg submit kHamis ni
Model br nmpk tapak.
huhu

***
Now back to the topic, about vivid yesterday, It was great...loving it, But sempit la, mmg x ergono.
msk2 je foyer can see the beautiful background yg colurful giler, then msk je kt tmpt mkn terpaukau tgk the lighting yg hebat 2..
Sumpah bdk2 mmg lapar n gelojoh, org x bace doa lg, ddah melantak, i dunno ape tah name bende 2 bentuk mcm cupckaes tp tgh2 die ltk timun sengkuang then mkn ngn kuah kacang. walaupon x suke timun tp that food mmg yummy!
The main course was the Chicken chop, Ok la, but not as delicious as when I makan at the restaurant dpn office mama. ok i fhm bajet rndh.
The dessert plak was cake psg ltk susu n peach. sygla ltk kek pisang terbantut selere, klu ltk kek chocolate ke mst licin dessert.
But everything i Not bad!!
the dining hall
cantik x entrance die
with the musuh ketat HAFIZ NASIMAN. mls nk gaduh time2 dinner ni
the girlsss~
Half of my batch

Saturday, April 2, 2011

DINNER IS VIVID


Omg! since msk uitm ni, first nk rase the real dinner.
Mase part x dinner coz konon nk jimat duit. so kesianla kt kiteorg ni.
the next sem plak batch kiteorg yg x pernah rase dinner ni tup tup je kene wat dinner. Dengan tema LELUHUR@warisan, trus jd LELEHan air hujan. hahaha sumpah worst giler dinner mlm 2. sepatutnye makan bersile ikut tradisi trus jd mkn berdiri sbb tmpt ddk abs bsh kuyup..hahaha
Then mase part 3 plak just dpt rase jamuan raye jer dek kerane batch KITA yg sngt sikit.
And now, VIVID!! by our junior...harapan yg besar diletakkan kt dorang,. wait n see mlm ni. hehe ; )

Friday, April 1, 2011

OMG!! FINAL EXAM!!!


ARK 482-HISTORY
WED-27/4
9AM-11AM

ARK 493-LAND SURVEY
FRI-29/4
8.30AM-10.30AM

ARK 483-STRUCTURES
TUE-3/5
2.15PM-4.15PM

ARK 484-ARCHISCIENCE
FRI-6/5
2.45PM-4.45PM

ARK 481-CONSTRUCTION TECHNOLOGY
TUE-10/5
2.15PM-5.15PM

5 papers woaaa bnyk kot utk bdk archi..
mcm amk UPSR la plak..
dah la gap dkt2
watever it is gud luck guys!! ; )